タイトル
時間割コード:H320072 英語シラバス 日本語
ユネスコエコパークや関連制度を活用した環境 共生型地域の創出[Nature-oriented sustainable society with Biosphere Reserve and other frames]
 
担当教員
酒井 暁子[SAKAI AKIKO]
開講学部等 環境情報学府 対象年次 1〜 単位数 1 使用言語 日本語
開講時期 春学期(第2ターム) 開講曜限   クラス  
授業形態 遠隔 授業形態(詳細) オンデマンド 授業方法 講義
特記事項  
ナンバリングコード 実務経験のある教員による授業
授業の目的  
In order to enhance the sustainability of society, it is important not only to strictly protect the natural environment but also how to proceed with its use. Biosphere Reserves by UNESCO's "Man and the Biosphere (MAB) Programme" are expected as a framework for that. For the goal of becoming a human resource useful for solving regional problems, this course provides an opportunity to learn about the mechanisms of BR and related systems, problems that may occur in utilization, and hints on solution.
 
授業計画
(項目説明)授業全体のスケジュールを示しています。学修計画を立てる際の参考にしてください。
 
1) Outline of the system of Biosphere Reserves under the UNESCO's MAB Programme
2) Trends in the BR system in the world and Japan
3) Examples for BRs of Japan that governed by single municipalities
4) Examples for BRs of Japan that managed by multiple local governments
6) Various systems to enhance a society in harmony with nature -1
7) Various systems to enhance a society in harmony with nature -2
8) Utilizing the system; problems and hints for solution
 
授業時間外の学修内容
(項目説明)授業全体を通して授業前に予習すべき内容、授業後に復習すべき内容を示しています。単位は、授業時間前後の予習復習を含めて認定されます。
 
1) Pay attention to media reports on circumstances and people's efforts in local areas.
2) When visiting an area rich in natural environment by traveling etc., drop in at the governmental office and find out how they position the natural environment in the administration.
3) In order to achieve both nature conservation and regional promotion, imagine that you were in various positions and think about what actions you could.
 
履修目標
(項目説明)授業で扱う内容(授業のねらい)を示す目標です。より高度な内容は自主的な学修で身につけることを必要としています。
 
1) Students will be able to explain about outlines of the BRs and related systems.
2) Students will be able to explain the advantages and disadvantages of top-down and bottom-up processes with examples.
3) Concrete proposals can be made to solve problems in mountainous rural areas.
 
到達目標
(項目説明)授業を履修する人が最低限身につける内容を示す目標です。履修目標を達成するには、さらなる学修を必要としている段階です。
 
1) Students will understand about outlines of the BRs and related systems.
2) Students will understand the advantages and disadvantages of top-down and bottom-up processes.
3) Students will understand dialogue processes for solving problems.
 
成績評価の方法
(項目説明)成績評価の方法と評価の配分を示しています。
 
Evaluated based on the report submitted
 
成績評価の基準 -ルーブリック-
(項目説明)授業別ルーブリックでは評価の項目と、成績評価の基準との関係性を確認できます。(表示されない場合もあります。)
 
【成績評価の基準表】
秀(S)優(A)良(B)可(C)不可(F)
履修目標を越えたレベルを達成している履修目標を達成している履修目標と到達目標の間にあるレベルを達成している到達目標を達成している到達目標を達成できていない
履修目標:授業で扱う内容(授業のねらい)を示す目標
到達目標:授業において最低限学生が身につける内容を示す目標
【授業別ルーブリック】
評価項目評価基準
期待している以上である十分に満足できる(履修目標)やや努力を要する努力を要する(到達目標)相当の努力を要する
ComprehensionStudies on his/her own and understands content not taught in the course.Shows nearly complete understanding of content taught in the course.Achieves Learning Objectives but shows only partial understanding of content taught in the course.Achieves the Learning Objectives.Does not achieve the Learning Objectives
Problem-solving skillsCan help others solve questions.Can solve most questions by himself/herself.Can solve most questions, referring to the study guide.Needs someone's help to solve questions.Cannot solve questions with someone's help.
Research skills (preparation)Does more preparation than what was indicated.Prepares for the next class as instructed and Explains the content to others.Prepares for the next class as instructed and understand some content.Prepares for the next class as instructed but need more work to fully understand the content.Does not prepare for the next class as instructed.
 
授業の方法
(項目説明)教員が授業をどのように進めるのか、課題提出などの情報もあわせて示しています。
 
remote (on-demand)
 
キーワード  
society with sustainable development, natural resources, stakeholder, UNESCO's Man and the Biosphere (MAB) Programme)
 
↑ ページの先頭へ戻る