タイトル
時間割コード:VB01012 日本語シラバス 英語
比較社会文化研究[Socio-Cultural Analysis]
 
担当教員
ソーントン タケシ[THORNTON TAKESHI]
開講学部等 国際社会科学府 対象年次 1〜3 単位数 2 使用言語 日本語
開講時期 春学期 開講曜限   クラス 比較社会文化研究
授業形態 授業形態(詳細) 授業方法
特記事項  
ナンバリングコード 実務経験のある教員による授業
授業の目的  
This graduate course is designed to provide students with a broad understanding of the major theories that have animated the field of social and cultural theory. The course traces the development of these theories from the early 20th century to the present and provides students with targeted exposure to the Frankfurt School, British Cultural Studies, and poststructural and postmodern cultural theories.
 
授業計画
(項目説明)授業全体のスケジュールを示しています。学修計画を立てる際の参考にしてください。
 
第1週:Modernism and Postmodernism
第2,3,4週:The Frankfurt School and Gyorgy Lukacs
第5,6,7週:Michel Foucault and Jacques Derrida
第8,9,10週:Fredric Jameson and Walter Benn Michaels
第11,12,13週:Paul Virilio and Giorgio Agamben
第14,15週:Social and cultural theories of change: Marshall Sahlins
第16週:Conclusion and summary
 
授業時間外の学修内容
(項目説明)授業全体を通して授業前に予習すべき内容、授業後に復習すべき内容を示しています。単位は、授業時間前後の予習復習を含めて認定されます。
 
Students must read weekly materials before class.
 
履修目標
(項目説明)授業で扱う内容(授業のねらい)を示す目標です。より高度な内容は自主的な学修で身につけることを必要としています。
 
Students must read extensively in class to write the final paper.
 
到達目標
(項目説明)授業を履修する人が最低限身につける内容を示す目標です。履修目標を達成するには、さらなる学修を必要としている段階です。
 
You will gain a foundational understanding of the most valuable and reliable methodologies available for studying and interpreting social and cultural phenomena. You will also sharpen your analytical skills through the study of critical theories that define the Modern and the Postmodern.
 
成績評価の方法
(項目説明)成績評価の方法と評価の配分を示しています。
 
Students are evaluated based on (1) the degree of preparation for class discussion; (2) a series of short written assignments (3-5 pages) covering each of the topic areas listed above; and (3) a longer term paper consisting of a theoretical analysis of critique, a critical review of the literature, or a research paper with a strong theoretical foundation. Grades are based on class participation and written work.
 
成績評価の基準 -ルーブリック-
(項目説明)授業別ルーブリックでは評価の項目と、成績評価の基準との関係性を確認できます。(表示されない場合もあります。)
 
【成績評価の基準表】
秀(S)優(A)良(B)可(C)不可(F)
履修目標を越えたレベルを達成している履修目標を達成している履修目標と到達目標の間にあるレベルを達成している到達目標を達成している到達目標を達成できていない
履修目標:授業で扱う内容(授業のねらい)を示す目標
到達目標:授業において最低限学生が身につける内容を示す目標
 
授業の方法
(項目説明)教員が授業をどのように進めるのか、課題提出などの情報もあわせて示しています。
 
Most reading material will be distributed in class.
 
教科書補足  
Most reading material will be distributed in class.
 
参考書  
参考書1 ISBN 9781859842225
書名 The Origins of Postmodernity
著者名 Anderson, Perry 出版社 Verso 出版年 1998
 
キーワード  
Modernism, Post-Modernism, Society, Culture, Media
 
↑ ページの先頭へ戻る