タイトル
時間割コード:PB10009 英語シラバス 日本語
戦略経営特論[Study on Business Strategy]
 
担当教員
横田 一貴[YOKOTA KAZUKI]
開講学部等 国際社会科学府 対象年次 1〜2 単位数 2 使用言語 英語
開講時期 春学期 開講曜限   クラス 戦略経営特論
授業形態 対面 授業形態(詳細) 授業方法 講義
特記事項  
ナンバリングコード 実務経験のある教員による授業
授業の目的  
The course will be conducted in English. Over the course we will be reading through several academic journal papers (often classic ones). The goal is to make students get a sense of the basic problem strategy field deals with. The course consists of two parts: (1) summary presentation of the assigned paper of the week, (2) open discussion on questions/critics about the paper. The plan is to read the first half of a paper in a week and the latter in the next week, but the pace depends on the length/depth of the paper.
 
授業計画
(項目説明)授業全体のスケジュールを示しています。学修計画を立てる際の参考にしてください。
 
We will select reading materials according to the interests of students. Below is the actual schedule from the previous year.

1.Introduction
2.Porter, M. E. (1991). Towards a dynamic theory of strategy. Strategic management journal, 12(S2), 95-117.
3.Continued.
4.Ross, P.E. (2006). The expert mind. Scientific American, 295 2, 64-71 .
5.Lieberman, M. B., & Montgomery, D. B. (1988). First‐mover advantages. Strategic management journal, 9(S1), 41-58.
6.Continued
7.Helfat, C. E., & Peteraf, M. A. (2003). The dynamic resource‐based view: Capability lifecycles. Strategic management journal, 24(10), 997-1010.
8.Continued.
9.Wang, C. L., & Ahmed, P. K. (2007). Dynamic capabilities: A review and research agenda. International journal of management reviews, 9(1), 31-51.
10.Continued.
11.Christensen, C. M., & Rosenbloom, R. S. (1995). Explaining the attacker's advantage: Technological paradigms, organizational dynamics, and the value network. Research policy, 24(2), 233-257.
12.Continued.
13.Sutton, R. I., & Staw, B. M. (1995). What theory is not. Administrative science quarterly, 371-384.
14.Continued.
15.Wrap up discussion
 
授業時間外の学修内容
(項目説明)授業全体を通して授業前に予習すべき内容、授業後に復習すべき内容を示しています。単位は、授業時間前後の予習復習を含めて認定されます。
 
Students must read through the paper and make a summary presentation slide (using MS PowerPoint). The slide should show that the student carefully read the text and is deeply engaged with its content.
Every week, students will be assigned to either “summarizer” role or “questioner” role. Summarizer focuses on making their summary slides as informative/detailed as possible. Questioner instead focuses on coming up with critical questions about the paper for discussions.
Slides (summary slides for summarizer, question slides for questioner) must be uploaded on LMS two days before the class (class in 2025 will be held on Wednesday, which means Monday midnight is the deadline for the week’s slides).
 
履修目標
(項目説明)授業で扱う内容(授業のねらい)を示す目標です。より高度な内容は自主的な学修で身につけることを必要としています。
 
Be able to use concepts on business strategy while reading/in discussion on case studies or academic journal papers to deepen the discussion.
 
到達目標
(項目説明)授業を履修する人が最低限身につける内容を示す目標です。履修目標を達成するには、さらなる学修を必要としている段階です。
 
Be able to explain basic concepts of business strategy using examples.
 
成績評価の方法
(項目説明)成績評価の方法と評価の配分を示しています。
 
(A) Quality and punctuality of assignments (slides): 50%
(B) Participation in class (sharing opinions and comments): 50%
 
成績評価の基準 -ルーブリック-
(項目説明)授業別ルーブリックでは評価の項目と、成績評価の基準との関係性を確認できます。(表示されない場合もあります。)
 
【成績評価の基準表】
秀(S)優(A)良(B)可(C)不可(F)
履修目標を越えたレベルを達成している履修目標を達成している履修目標と到達目標の間にあるレベルを達成している到達目標を達成している到達目標を達成できていない
履修目標:授業で扱う内容(授業のねらい)を示す目標
到達目標:授業において最低限学生が身につける内容を示す目標
【授業別ルーブリック】
評価項目評価基準
期待している以上である十分に満足できる(履修目標)やや努力を要する努力を要する(到達目標)相当の努力を要する
Thoughtful thinkingBe able to formulate some original concepts on business strategy in order to explain mechanisms behind social-economic phenomenon.Be able to use concepts on business strategy while reading/in discussion on case studies or academic journal papers to deepen the discussion.Be able to use concepts of business strategy to participate in a discussion.Be able to explain basic concepts of business strategy using examples.Be able to recognize basic concepts of business strategy.
 
授業の方法
(項目説明)教員が授業をどのように進めるのか、課題提出などの情報もあわせて示しています。
 
Papers to be read will be shared in class.
 
履修条件および関連科目
(項目説明)この授業を履修するにあたってあらかじめ履修が必要な授業,並行して履修することによって学修効果を高める授業などを示しています。
 
It might be helpful if you have some background on management field (e.g. marketing, strategy, organization), but motives to learn social science would be suffice.
 
キーワード  
Strategy, corporate resources, positioning view, resource-based view, knowledge-based view
 
参照ホームページ  
The content of this class may change significantly depending on the number of students enrolled. The instructor will try to make your learning of business strategy enjoyable and solid, so please feel free to talk to me and share any opinions about the class.
 
↑ ページの先頭へ戻る