タイトル
時間割コード:PB50008 英語シラバス 日本語
マーケティング・マネジメント[Marketing Management]
 
担当教員
鶴見 裕之[TSURUMI HIROYUKI]
開講学部等 国際社会科学府 対象年次   単位数 2 使用言語 日本語
開講時期 春学期 開講曜限   クラス マーケティング・マネジメント
授業形態 遠隔 授業形態(詳細) 授業方法 講義
特記事項  
ナンバリングコード 実務経験のある教員による授業
授業の目的  
This lecture aims to enable participants to understand the sequence of marketing strategies.
The lecture will first organise how marketing functions and helps companies to address the challenges they face. The lecture then develops the process of building a marketing strategy consisting of STP (segmentation, targeting and positioning) and 4P (product, price, place and promotion), based on the results of marketing research.
 
授業計画
(項目説明)授業全体のスケジュールを示しています。学修計画を立てる際の参考にしてください。
 
1. fundamentals: overview of marketing
2. fundamentals: overview of marketing research
3. fundamentals: environmental analysis and market opportunity identification
4. STP: Segmentation
5. STP: Targeting
6. STP: Positioning
7. 4P: Product policy
8. 4P version: pricing policy
9. 4P version: distribution strategy
10. 4P version: communication strategy
11. Presentation
12. Summary
 
授業時間外の学修内容
(項目説明)授業全体を通して授業前に予習すべき内容、授業後に復習すべき内容を示しています。単位は、授業時間前後の予習復習を含めて認定されます。
 
You will be asked to work on out-of-class assignments for preparation and review.
 
履修目標
(項目説明)授業で扱う内容(授業のねらい)を示す目標です。より高度な内容は自主的な学修で身につけることを必要としています。
 
To acquire a basic knowledge of the research and analytical methods required to develop a marketing strategy.
Understand the development of marketing concepts in recent years.
To be able to consider the factors behind the success or failure of marketing strategies in practice.
 
到達目標
(項目説明)授業を履修する人が最低限身につける内容を示す目標です。履修目標を達成するには、さらなる学修を必要としている段階です。
 
Be able to explain the sequence of marketing strategies
 
成績評価の方法
(項目説明)成績評価の方法と評価の配分を示しています。
 
50 points for ordinary (discussion and group work), 25 points for reports and 25 points for tests.
 
成績評価の基準 -ルーブリック-
(項目説明)授業別ルーブリックでは評価の項目と、成績評価の基準との関係性を確認できます。(表示されない場合もあります。)
 
【成績評価の基準表】
秀(S)優(A)良(B)可(C)不可(F)
履修目標を越えたレベルを達成している履修目標を達成している履修目標と到達目標の間にあるレベルを達成している到達目標を達成している到達目標を達成できていない
履修目標:授業で扱う内容(授業のねらい)を示す目標
到達目標:授業において最低限学生が身につける内容を示す目標
【授業別ルーブリック】
評価項目評価基準
期待している以上である十分に満足できる(履修目標)やや努力を要する努力を要する(到達目標)相当の努力を要する
ComprehensionStudies on his/her own and understands content not taught in the course.Shows nearly complete understanding of content taught in the course.Achieves Learning Objectives but shows only partial understanding of content taught in the course.Achieves the Learning Objectives.Does not achieve the Learning Objectives
Problem-solving skillsCan help others solve questions.Can solve most questions by himself/herself.Can solve most questions, referring to the study guide.Needs someone's help to solve questions.Cannot solve questions with someone's help.
 
授業の方法
(項目説明)教員が授業をどのように進めるのか、課題提出などの情報もあわせて示しています。
 
50 points for ordinary (discussion and group work), 25 points for reports and 25 points for tests.
 
参考書補足  
To be introduced from time to time in class.
 
履修条件および関連科目
(項目説明)この授業を履修するにあたってあらかじめ履修が必要な授業,並行して履修することによって学修効果を高める授業などを示しています。
 
Marketing Analytics.
 
キーワード  
Marketing strategy, Marketing research
 
↑ ページの先頭へ戻る