タイトル
時間割コード:PB23004 英語シラバス 日本語
マーケティング特論[Marketing Management]
 
担当教員
鶴見 裕之[TSURUMI HIROYUKI]
開講学部等 国際社会科学府 対象年次 1〜2 単位数 2 使用言語 日本語
開講時期 春学期 開講曜限   クラス マーケティング特論
授業形態 授業形態(詳細) 授業方法
特記事項  
ナンバリングコード 実務経験のある教員による授業
授業の目的  
The purpose of this lecture is to enable students to build marketing strategies based on marketing data. This lecture focuses on understanding the concept of building marketing strategies based on marketing issues extracted from data analysis. In addition to the theory, they will also use statistical analysis software such as Excel and R to extract issues from actual marketing data and learn the process of formulating strategies through exercises.
 
授業計画
(項目説明)授業全体のスケジュールを示しています。学修計画を立てる際の参考にしてください。
 
1. Guidance: Significance of marketing and marketing research
2. Survey method: Outline of the survey method
3. Survey method: Hypotheses
4. Survey method: Question items
5. Survey method: Sampling
6. Survey method: Data arrangement and analysis
7. Analysis method: Introduction to data analysis
8. Analysis method: Test
9. Analysis method: Regression analysis
10. Analysis method: Cluster analysis
11. Analysis method: Factor analysis
12. Analysis method: Structural equation model
13. Presentation: Segmentation and targeting strategies
14. Presentation: Positioning Strategy
15. Presentation: 4P strategy
 
授業時間外の学修内容
(項目説明)授業全体を通して授業前に予習すべき内容、授業後に復習すべき内容を示しています。単位は、授業時間前後の予習復習を含めて認定されます。
 
・ Graduate students take quizzes to evaluate understanding of lectures
 
履修目標
(項目説明)授業で扱う内容(授業のねらい)を示す目標です。より高度な内容は自主的な学修で身につけることを必要としています。
 
・ Graduate students will be able to collect marketing data and plan marketing strategies based on the analysis results.
 
到達目標
(項目説明)授業を履修する人が最低限身につける内容を示す目標です。履修目標を達成するには、さらなる学修を必要としている段階です。
 
・ The goal is for graduate students to collect marketing data and make marketing strategies based on the analysis results.
 
成績評価の方法
(項目説明)成績評価の方法と評価の配分を示しています。
 
・ Lecture participation / submission (75%): 5 points per time x 15 times
・ Presentation (10%): 10 points x 1 time
・ Term-end test (15%): 15 points x 1 time
 
成績評価の基準 -ルーブリック-
(項目説明)授業別ルーブリックでは評価の項目と、成績評価の基準との関係性を確認できます。(表示されない場合もあります。)
 
【成績評価の基準表】
秀(S)優(A)良(B)可(C)不可(F)
履修目標を越えたレベルを達成している履修目標を達成している履修目標と到達目標の間にあるレベルを達成している到達目標を達成している到達目標を達成できていない
履修目標:授業で扱う内容(授業のねらい)を示す目標
到達目標:授業において最低限学生が身につける内容を示す目標
【授業別ルーブリック】
評価項目評価基準
期待している以上である十分に満足できる(履修目標)やや努力を要する努力を要する(到達目標)相当の努力を要する
ComprehensionStudies on his/her own and understands content not taught in the course.Shows nearly complete understanding of content taught in the course.Achieves Learning Objectives but shows only partial understanding of content taught in the course.Achieves the Learning Objectives.Does not achieve the Learning Objectives
Problem-solving skillsCan help others solve questions.Can solve most questions by himself/herself.Can solve most questions, referring to the study guide.Needs someone's help to solve questions.Cannot solve questions with someone's help.
Research skills (preparation)Does more preparation than what was indicated.Prepares for the next class as instructed and Explains the content to others.Prepares for the next class as instructed and understand some content.Prepares for the next class as instructed but need more work to fully understand the content.Does not prepare for the next class as instructed.
 
授業の方法
(項目説明)教員が授業をどのように進めるのか、課題提出などの情報もあわせて示しています。
 
・ Lecture / practice / discussion / presentation are combined to advance the class
・ The course will proceed on the premise that the students have basic knowledge of marketing and statistics.
・ For students who are worried about basic knowledge of marketing and statistics, please purchase a basic text and study before participating.
 
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