タイトル
時間割コード:PB23004 英語シラバス 日本語
マーケティング特論[Marketing Management]
 
担当教員
鶴見 裕之[TSURUMI HIROYUKI]
開講学部等 国際社会科学府 対象年次 1〜2 単位数 2 使用言語 日本語
開講時期 春学期 開講曜限   クラス マーケティング特論
授業形態 対面 授業形態(詳細) 授業方法 講義
特記事項  
ナンバリングコード 実務経験のある教員による授業
授業の目的  
The aim of this course is to enable participants to construct their own marketing strategies based on marketing data. The emphasis in this course is on understanding the concept of building marketing strategies based on marketing issues extracted from data analysis. In addition to theory, students will also learn through exercises the process of extracting issues from actual marketing data and formulating strategies, utilising statistical analysis software such as Excel and R Commander.
 
授業計画
(項目説明)授業全体のスケジュールを示しています。学修計画を立てる際の参考にしてください。
 
1. guidance: significance of marketing and marketing research
2. Research methods: overview of research methods
3. Research methods: formulating hypotheses and specifications
4. Research methods: itemisation and structure
5. Research methods: sampling and conducting surveys
6. Survey methods: organising and analysing data
7. Analytical methods: introduction to data analysis
8. Analysis methods: testing
9. Analysis methods: regression analysis
10. Analysis methods: cluster analysis
11. Analytical methods: factor analysis
12. Analysis method: covariance structure analysis
13. Presentation: segmentation and targeting strategies
14. Presentation: Positioning strategies
15. Presentation: 4P strategies
 
授業時間外の学修内容
(項目説明)授業全体を通して授業前に予習すべき内容、授業後に復習すべき内容を示しています。単位は、授業時間前後の予習復習を含めて認定されます。
 
Assessment of preparation and review through quizzes
 
履修目標
(項目説明)授業で扱う内容(授業のねらい)を示す目標です。より高度な内容は自主的な学修で身につけることを必要としています。
 
The aim is to enable participants to collect marketing data and develop marketing strategies based on the results of this analysis.
The aim is also to enable participants to acquire the data analysis methods necessary to achieve this.
 
到達目標
(項目説明)授業を履修する人が最低限身につける内容を示す目標です。履修目標を達成するには、さらなる学修を必要としている段階です。
 
The objective is for participants to acquire a basic knowledge of marketing data collection and its analysis methods.
 
成績評価の方法
(項目説明)成績評価の方法と評価の配分を示しています。
 
Lecture participation and submission of assignments (75%) 5 points per lecture x 15 times - 5 points per lecture participation and submission of assignments as a set.
Presentation (10%) 10 points x 1 time
Final exam (15%) 15 points x 1 time
 
成績評価の基準 -ルーブリック-
(項目説明)授業別ルーブリックでは評価の項目と、成績評価の基準との関係性を確認できます。(表示されない場合もあります。)
 
【成績評価の基準表】
秀(S)優(A)良(B)可(C)不可(F)
履修目標を越えたレベルを達成している履修目標を達成している履修目標と到達目標の間にあるレベルを達成している到達目標を達成している到達目標を達成できていない
履修目標:授業で扱う内容(授業のねらい)を示す目標
到達目標:授業において最低限学生が身につける内容を示す目標
【授業別ルーブリック】
評価項目評価基準
期待している以上である十分に満足できる(履修目標)やや努力を要する努力を要する(到達目標)相当の努力を要する
ComprehensionStudies on his/her own and understands content not taught in the course.Shows nearly complete understanding of content taught in the course.Achieves Learning Objectives but shows only partial understanding of content taught in the course.Achieves the Learning Objectives.Does not achieve the Learning Objectives
Problem-solving skillsCan help others solve questions.Can solve most questions by himself/herself.Can solve most questions, referring to the study guide.Needs someone's help to solve questions.Cannot solve questions with someone's help.
 
授業の方法
(項目説明)教員が授業をどのように進めるのか、課題提出などの情報もあわせて示しています。
 
The course is taught through a combination of lectures, practical exercises, discussions and presentations.
The course is based on the assumption that students have a basic knowledge of marketing and statistics.
The course is based on the assumption that students have a basic knowledge of marketing and statistics.
 
履修条件および関連科目
(項目説明)この授業を履修するにあたってあらかじめ履修が必要な授業,並行して履修することによって学修効果を高める授業などを示しています。
 
The course assumes a basic knowledge of marketing and statistics.
 
キーワード  
Marketing,marketing science
 
備考  
We expect to see people who want to improve their practical skills, not only in theory, but also in the use of statistical analysis software such as Excel and R.
 
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